Mer pengar på spelreklam

Spelbolagen gör enormt mycket reklam för sig själva och deras marknadsföring har bara ökat med tiden. Nu lägger man flera miljarder om året för att få folk att spela på nätet.

9026450-casino-sign-open-24-7

I ett inlägg som publicerats tidigare på den här sajten skrevs det om att allt fler unga blir spelberoende och att det bland annat har att göra med att de möts av väldigt aggressiv reklam och att de har lättare än äldre att ta åt sig av reklamen och börja spela. För att läsa det här inlägget kan man klicka här. För den som tror att den här tesen är lite långsynt finns en massa statistik som visar att marknadsföringen för spel på nätet verkligen ökar i en rasande takt och att framförallt de utländska spelbolagen lägger enorma summor på reklam.

Finns ett förbud

I Svenska Dagbladet kan man läsa att spelbolagens investeringar i reklam och marknadsföring har trefaldigats på fem år. År 2010 la man 1,3 miljarder kronor på reklam och förra året var summan uppe i 3,4 miljarder kronor. De som står för störst del av den här reklamkakan är de utländska spelbolagen med svenska ägare. De kan nämligen gå runt de strikta regler som de statliga spelbolagen har. Visserligen finns ett främjandeförbud i Sverige som gör att svenska medier är förbjudna att publicera reklam från de här bolagen som inte har tillstånd i Sverige. Men många av mediehusen kan strunta i de här reglerna eftersom även de är utlandsbaserade och exempelvis sänder teve från utlandet.

Vill ha licenssystem

Även om spelbolagen är nöjda och glada över att kunna lägga så mycket pengar på reklam, är regeringen inte lika lyckliga. De vill återta kontrollen över den svenska spelmarknaden och hindra spelbolagen från att göra en massa reklam för sig. Detta vill de göra med ett licenssystem som gör att fler spelbolag får tillstånd på den svenska marknaden.

  • Tipsa oss

    Hör av dig med tips eller synpunkter till info@musis.se